Ny Storstrømsbro forsinket til 2024/2026 (Generelt)
Men spørgsmålet om skydelokomotiver uden kobling overhovedet er med i ETCS.
Det er meget morsomt at diskutere (fantasere om) alle mulige løsninger, men det fører vist ikke til at løse de udfordringer "det virkelige liv" har med forsinkelserne ifm opførelsen af den nye Storstrømsbro.
Jeg synes også der har været alt for meget fokus på en af de mange muligheder for at håndtere det. Og et skydelokomotiv vil ikke været noget som blive brugt seriøst denne sammenhæng.... Men My1202 er bare dårlig til håndtere en debat - måske vil ikke.
Det vil My1202 faktisk godt. Men som regdl er der nogle få som elsker at finde en lille ting som de så gør til et kardinal punkt.
Men så lad os prøve på en anden måde.
1: Er det muligt midlertidigt at køre på en kortere strækning uden anden signalsystem end ATC.
Her tænker jeg på strækningen lige syd for Vordingborg Station og over den gamle bro til Orehoved på Falster?
Kørsel med reduceret hastighed og kun mulighed for 1 tog ad gangen?
Hvis det er muligt - så er al snak om ERTMS jo ligegyldig?2: Hvis strækningen er isoleret for al anden tænkelig trafik - ingen overskæringer, ingen personer som må gå eller køre på den gamle bro - så er sandsynligheden for nødbremsning vel ikke eksisterende medmindre et brofag styrter sammen. Kunne så trykluftbremsen på El-lokomotivet være tilstrækkelig?
Jeg formoder at magnetbremse og banemotorer næppe er brugbare uden kørestrøm?3: Ville togstammen - teoretisk set- selv kunne køre den sidste 1-1,5 km hvor der er fald uden motorkraft såfremt hastigheden var oppe på 40-50 km/h og togstammen blev ført frem til det sted hvor faldet begynder?
Kan El-lokomotivet når der er kærestrøm så uden videre kobles ind eller skal hele opstartsproceduren gentages og hvor lang tid tager det?
Hvis der kan svares ja til alle 3 ting - hvad skulle så forhindre det uhyre morsomme scenarie at togstammen blev skubbet de første 6-7 km op ad bakke.
2'eren i sig selv er let at svare på.
Metroen i København må ikke befares af gående - der har været en personpåkørsel på metroen i København (ikke ved perron)
Hertil kommer at hvis bremsesystemet på et tog får en læk, så bremser toget uanset hvad lokomotivføreren gør.