Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny Storstrømsbro forsinket til 2024/2026 (Generelt)

af mikedk2100, 26/5 2021, 13:35 (1370 dage siden) @ steenth

Selvom det ikke er kundevenligt, er det så ikke bedre at få el og nyt signalsystem til Vordingborg og så lade Vordingborg-Nykøbing F befare med dieseltog indtil 2026-27, eller hvornår den nye bro kan tages i brug?

Er det helt umuligt at isolere et spor ved perron på Vordingborg, så der er gammelt signalsystem på det spor og nyt signalsystem på de andre?

Hele Vordingborg Station får nyt signalsystem i år. Så der er ikke behov det. Men det burde kunne lade sig gøre at få el-drift til Vordingborg inden den nye bro åbner...

Det betyder selvfølgelig, at pendlerne fra Lolland/Falster dels skal skifte i Vordingborg i mange år, og samtidig køre en del af turen i nedslidte dieseltog. Men til gengæld kan de jo så skifte til moderne el-tog på Vordingborg.

De fleste vel nok køre i de nuværende dieseltog. IC3 er bedre end dobbeltdækkere...

Men der kommer nok flere skift i Fredericia...

Jeg tænkte nu mest på at isolere syd for Vordingborg indtil den nye bro åbner. Dermed kunne man nøjes med dieseldrift mellem Vordingborg og Nykøbing F - eventuelt med IC3. Man vil vel også frigive IC3-sæt til resten af landet, hvis man nøjedes med IC3 på den relativt korte strækning? Og det var det jeg mente med at have et spor fri for nyt signalsystem på Vordingborg Station, så dieseltogene kunne køre isoleret på gammelt signalsystem over den gamle Storstrømsbro mellem Vordingborg og Nykøbing F indtil den nye Storstrømsbro er klar.

Dermed slap man også for "unødvendige" lappeløsninger på den gamle Storstrømsbro, som at sætte el op og rode med nyt signalsystem. Broen er jo i forvejen ved at skvatte sammen, så der er vel arbejde nok med bare at holde den oprejst. Og passagererne vil så stadig kunne skifte til eltog i Vordingborg.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak