Ny Storstrømsbro forsinket til 2024/2026 (Generelt)
Sjovt nok har jeg mere tiltro til danske lokofører end du har.
Nej, det har du overhovedet ikke. Enhver lokomotivfører med respekt for sit fag vil kalde ideen for vanvittig. Den strider imod alle principper om sikkerhed.For det første: Normale tog har en gennemgående bremseledning. Hvis den bliver revet over, fx fordi en kobling knækker og en eller flere vogne dermed river sig løse, så bremser toget. Helt af sig selv, både på den ene og den anden side af knækket. Det er den grundlæggende sikkerhed i togets bremsesystem. Alle vogne, undtagen eventuelle vogne med udkoblede bremser, vil bremse ved en togsprægning.
Af samme grund må man ikke udkoble bremserne på det bagerste køretøj. For så vil den ikke bremse, hvis koblingen svigter. Det er opskriften på ulykker.
Men det du foreslår er i princippet at lave et tog, hvor bagerste vogn ikke er i forbindelse med sikkerhedsbremsesystemet.
Altså selve grundidéen er ikke helt så utopisk som den gøres til. Jeg er enig i de øvrige punkter og at det ikke ville kunne lade sig gøre som foreslået, men at bruge skubbelokomotiver der ikke er koblet med resten af toget er jo dagligdag syd for grænsen - dog med godstog. Som sagt grundidéen er ikke urealistisk, men det med at der er tale om persontog, at det går ned ad bakke og at lokomotivet i front er dødt gør at det ikke er gangbart.Se evt. her: https://youtu.be/rdFMvuJ0GTY?t=294
I det pågældende eksempel trækker det forrest lokomotiv grundlæggende med fuld kraft og det bagerste skubber kun så længe det er nødvendig og hastigheden ikke overstiger 60 (?), så snart den gør det kører godstoget fra skydelokomotivet. Det vigtige her er at det kun bruges op ad bakke.
I øvrigt kan man nok diskutere om følgende fra DSB SIN ikke skal finde anvendelse i en eller anden form: (Om det er et rangertræk, arbejdstog eller tredje kan man sikkert diskutere i lang tid)"10.2.2 Rangertræk som ikke kan fremføres fra et førerrum forrest i køreretningen
Rangerlederen skal, før der gives føreren af trækkraftenheden tilladelse til rangering, tage ophold indvendig på det køretøj, som er forrest i køreretningen, så rangervejen kan overskues.
Der skal være radioforbindelse imellem føreren af trækkraftenheden og rangerlederen og kontroltone skal være indkoblet.
Er det ikke muligt at anvende kontroltone, anvendes kontroltale i stedet, jf. reglerne i SR.Rangerlederen skal, inden rangeringen påbegyndes, sikre sig, at der er fri adgang til den forreste enheds nødbremsegreb/nødstop. Reagerer føreren af trækkraftenheden ikke som forventet på rangerlederens ordre, skal rangerlederen straks udkoble kontroltonen, og standse rangerbevægelsen ved hjælp af nødbremse/nødstop.
Hastigheden må ikke overskride 10 km/t.
Hvis det ikke er muligt at anvende radio, gennemføres rangeringen efter reglerne i SR."
Vi er enige om at der er i givet fald var tale om en enkeltsporet strækning. Ingen overkørsler. Ingen mulighed for at tilgå strækningen når Vordingborg Station er forladt.
At der fra Sjælland / Madsnedø er en stigning og over selve den gamle bro går det kun svagt op til de 3 brobuer.
Frem til Madsnedø vil ellokomotivet have mulighed for kørestrøm.
Herfra og til midt på broen kommer togstammen kun frem fordi diesellokomotivet skubber det.
Efter passage af midten af broen vil der være et svag fald på broen. Om det betyder togstammen vil accelere fra diesellokomotivet kan jeg ikke gennemskue. Men såvel dobbeltdækkervogne som el-lokomotiv er tunge køretøjer så hastighedsforøgelse er på denne del af strækningen nok beskeden tænker jeg.
Måtte togstammen få så meget fart på at det lørte fra diesellokomotivetet så vil det også selv kunne fortsætte til Falster.
Og det er vel først på Falster at det går rimelig hurtig ned af bakke.
Her kan der være kørestrøm påny og el-lokomotivet kan få strøm og selv fortsætte turen. Diesellokomotiv sænker selv farten og køre ind på et vigespor.
Det er altså meget svært at se hvad det skulle give af problemer med sammenstød, bremsninger etc. på en helt isoleret banestrækning.
Den nye bro er til den tid færdig og må benyttes til vejtrafik. Så den gamle bro kan lukkes helt for al anden trafik.
At der næppe er tilladelse til det idag skyldes jo at der ikke har været et behov tidligere.
--