Ny Storstrømsbro forsinket til 2024/2026 (Generelt)
Sjovt nok har jeg mere tiltro til danske lokofører end du har.
Nej, det har du overhovedet ikke. Enhver lokomotivfører med respekt for sit fag vil kalde ideen for vanvittig. Den strider imod alle principper om sikkerhed.For det første: Normale tog har en gennemgående bremseledning. Hvis den bliver revet over, fx fordi en kobling knækker og en eller flere vogne dermed river sig løse, så bremser toget. Helt af sig selv, både på den ene og den anden side af knækket. Det er den grundlæggende sikkerhed i togets bremsesystem. Alle vogne, undtagen eventuelle vogne med udkoblede bremser, vil bremse ved en togsprægning.
Af samme grund må man ikke udkoble bremserne på det bagerste køretøj. For så vil den ikke bremse, hvis koblingen svigter. Det er opskriften på ulykker.
Men det du foreslår er i princippet at lave et tog, hvor bagerste vogn ikke er i forbindelse med sikkerhedsbremsesystemet.
Altså selve grundidéen er ikke helt så utopisk som den gøres til. Jeg er enig i de øvrige punkter og at det ikke ville kunne lade sig gøre som foreslået, men at bruge skubbelokomotiver der ikke er koblet med resten af toget er jo dagligdag syd for grænsen - dog med godstog. Som sagt grundidéen er ikke urealistisk, men det med at der er tale om persontog, at det går ned ad bakke og at lokomotivet i front er dødt gør at det ikke er gangbart.Se evt. her: https://youtu.be/rdFMvuJ0GTY?t=294
Man begynder at forstå hvorfor jernbanedrift næppe i Danmark har en stor fremtid!
--