Ny Storstrømsbro forsinket til 2024/2026 (Generelt)
Vejdelen er forsinket til 2024. Jernbanedelen til 2026.
https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/TRU/bilag/372/index.htm
Det er ikke godt. Der er bundet en del IC3 på strækningen syd for Næstved, som først frigives senere. Det kan medfører at ETCS på Aarhus-Aalborg udskydes indtil de IC3 kan bleve afløst af el-tog til Nykøbing F... Jeg se af notatet at Banedanmark ikke kan overskue konsekvensen af forsinkelsen. For der skal flyttes rundt på opgaver i både signalprogrammet og elektrificeringen..
Man er nået til en situation hvor man bør undersøge muligheden for at elektrificere den gamle bro så hurtigt som muligt, eller sætte elektrificering af Holbæk-Kalundborg igang. Signalprogrammet arbejder med en komplet udfasning af IC4 i tredje kvartal 2025 og en udfasning fra Esbjerg-Lunderskov og Kalundborg-Holbæk i tredje kvartal 2024.Jeg tænker dog godt at man kan tænde for ETCS (Aarhus)-Aalborg Lufthavn da alle tog nord for Aarhus har ETCS til den tid. Så kan Nordjyske Jernbaner også komme igang med kørsel til Hobro og de omkostningstunge kommandoposter i Ellidshøj og Skørping kan lukke.
Selvom det ikke er kundevenligt, er det så ikke bedre at få el og nyt signalsystem til Vordingborg og så lade Vordingborg-Nykøbing F befare med dieseltog indtil 2026-27, eller hvornår den nye bro kan tages i brug?
Er det helt umuligt at isolere et spor ved perron på Vordingborg, så der er gammelt signalsystem på det spor og nyt signalsystem på de andre?
Det betyder selvfølgelig, at pendlerne fra Lolland/Falster dels skal skifte i Vordingborg i mange år, og samtidig køre en del af turen i nedslidte dieseltog. Men til gengæld kan de jo så skifte til moderne el-tog på Vordingborg.
Det er vel bedre end bus i 5-6 år?