Ny Storstrømsbro forsinket til 2024/2026 (Generelt)
Sjovt nok har jeg mere tiltro til danske lokofører end du har.
Nej, det har du overhovedet ikke. Enhver lokomotivfører med respekt for sit fag vil kalde ideen for vanvittig. Den strider imod alle principper om sikkerhed.For det første: Normale tog har en gennemgående bremseledning. Hvis den bliver revet over, fx fordi en kobling knækker og en eller flere vogne dermed river sig løse, så bremser toget. Helt af sig selv, både på den ene og den anden side af knækket. Det er den grundlæggende sikkerhed i togets bremsesystem. Alle vogne, undtagen eventuelle vogne med udkoblede bremser, vil bremse ved en togsprægning.
Af samme grund må man ikke udkoble bremserne på det bagerste køretøj. For så vil den ikke bremse, hvis koblingen svigter. Det er opskriften på ulykker.
Men det du foreslår er i princippet at lave et tog, hvor bagerste vogn ikke er i forbindelse med sikkerhedsbremsesystemet.
Altså selve grundidéen er ikke helt så utopisk som den gøres til. Jeg er enig i de øvrige punkter og at det ikke ville kunne lade sig gøre som foreslået, men at bruge skubbelokomotiver der ikke er koblet med resten af toget er jo dagligdag syd for grænsen - dog med godstog. Som sagt grundidéen er ikke urealistisk, men det med at der er tale om persontog, at det går ned ad bakke og at lokomotivet i front er dødt gør at det ikke er gangbart.Se evt. her: https://youtu.be/rdFMvuJ0GTY?t=294
I det nye signalsystem ERTMS findes den mulighed i form af NL-mode (non leading), formentligt ud fra den drift der sker med skydelokomotiver i Europa som vist på YouTube videoen ovenfor.Mvh. Jens
Jeg er ked af at måtte afbryde dig igen.
Når du slår op i ORF ser du denne beskrivelse af "NL-MODE" ved kørsel på dansk ETCS:
NL-mode (Non Leading mode) anvendes, når én eller flere trækkraftenheder er mekanisk, men ikke elektrisk, tilkoblet den forreste trækkraftenhed. Betjening af en trækkraftenhed i NL-mode kan kun ske med en lokomotivfører til stede.
Det mobile togkontrolanlæg vil ikke overvåge kørtilladelser, men kun vise hastighed og kørselsbetingelser i DMI’et.
Ansvar
OR.DEF.56 Lokomotivfører Som assisterende lokomotivfører, må du kun vælge NL-mode på anmodning af lokomotivføreren for at yde ekstra trækkraft.
Som assisterende lokomotivfører på en trækkraftenhed i NLmode, er du ansvarlig for, at kørselsbetingelser, der vises i DMI’et overholdes, men det er lokomotivføreren, der har ansvaret for togets kørsel.
Der er et par vigtige informationer i dette afsnit, nemlig om trækkraftenheder og deres sammenkobling og at det tilkoblede lokomotiv er forsynet med mobilt ETCS-anlæg.... og altså ikke noget om skydelokomotiver (et begreb som ikke længere findes i Danmark, heller ikke i SR).
I Tyskland derimod findes begrebet stadig:
"Das Fahrzeug mit dem ETCS ist zwar mit einem Triebfahrzeugführer besetzt, befindet sich jedoch nicht an der Spitze eines Zuges und führt daher den Zug nicht. Dieser Betriebszustand wird auf Zuglokomotiven hinter einer Vorspannlokomotive oder auf Schiebe- und Schlusslokomotiven genutzt."
Her er det faste ETCS-anlæg bygget til at håndtere denne form for kørsel (hvor - eller hvis - skydelokomotivet skal returnere til afgangsstationen).
--
Svend