Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny Storstrømsbro forsinket til 2024/2026 (Generelt)

af RasmusD, 30/5 2021, 11:45 (1366 dage siden) @ My1202

2: Hvis strækningen er isoleret for al anden tænkelig trafik - ingen overskæringer, ingen personer som må gå eller køre på den gamle bro - så er sandsynligheden for nødbremsning vel ikke eksisterende medmindre et brofag styrter sammen. Kunne så trykluftbremsen på El-lokomotivet være tilstrækkelig?

Det er her, filmen knækker. Der kan være mange årsager til en nødbremsning (eller, lad os med rette kalde det en “sikkerhedsbremsning” i stedet), og de har ikke nødvendigvis at gøre med at noget udefrakommende står eller ligger i vejen for toget.

Der kan opstå en fejl på toget, der kræver sikkerhedsbremsning, for eksempel. Hvis en dør går op eller der på anden måde opstår fejl på den, skal der sikkerhedsbremses. Hvis lokomotivføreren mister bevidstheden skal der sikkerhedsbremses. Hvis der udbryder brand, skal der sikkerhedsbremses. Og så er der passagernødbremserne i alle vogne, der også kan blive trukket.

Er der stor sandsynlighed for at disse ting sker? Nej, den er lille, men den er der - og derfor skal den tænkes med. Vi kan ikke bygge på vores sikkerhed på en forhåbning om, at “det sker nok ikke”.

Eller set på en anden måde: Storebæltsforbindelsen er det mest isolerede og overvågede stykke jernbane i Danmark. Men det er også der, vi stiller de klart største sikkerhedskrav til materiel, procedurer og personale.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak