Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny Storstrømsbro forsinket til 2024/2026 (Generelt)

af Frank Poulsen, 30/5 2021, 10:25 (1366 dage siden) @ My1202

Men spørgsmålet om skydelokomotiver uden kobling overhovedet er med i ETCS.

Det er meget morsomt at diskutere (fantasere om) alle mulige løsninger, men det fører vist ikke til at løse de udfordringer "det virkelige liv" har med forsinkelserne ifm opførelsen af den nye Storstrømsbro.


Jeg synes også der har været alt for meget fokus på en af de mange muligheder for at håndtere det. Og et skydelokomotiv vil ikke været noget som blive brugt seriøst denne sammenhæng.... Men My1202 er bare dårlig til håndtere en debat - måske vil ikke.

Det vil My1202 faktisk godt. Men som regdl er der nogle få som elsker at finde en lille ting som de så gør til et kardinal punkt.

Men så lad os prøve på en anden måde.

1: Er det muligt midlertidigt at køre på en kortere strækning uden anden signalsystem end ATC.
Her tænker jeg på strækningen lige syd for Vordingborg Station og over den gamle bro til Orehoved på Falster?
Kørsel med reduceret hastighed og kun mulighed for 1 tog ad gangen?
Hvis det er muligt - så er al snak om ERTMS jo ligegyldig?

2: Hvis strækningen er isoleret for al anden tænkelig trafik - ingen overskæringer, ingen personer som må gå eller køre på den gamle bro - så er sandsynligheden for nødbremsning vel ikke eksisterende medmindre et brofag styrter sammen. Kunne så trykluftbremsen på El-lokomotivet være tilstrækkelig?
Jeg formoder at magnetbremse og banemotorer næppe er brugbare uden kørestrøm?

3: Ville togstammen - teoretisk set- selv kunne køre den sidste 1-1,5 km hvor der er fald uden motorkraft såfremt hastigheden var oppe på 40-50 km/h og togstammen blev ført frem til det sted hvor faldet begynder?

Kan El-lokomotivet når der er kærestrøm så uden videre kobles ind eller skal hele opstartsproceduren gentages og hvor lang tid tager det?

Hvis der kan svares ja til alle 3 ting - hvad skulle så forhindre det uhyre morsomme scenarie at togstammen blev skubbet de første 6-7 km op ad bakke.

Selvom man antager dette kunne lade sig gøre... Så siger du for at passagererne skal spare tid... Men har du regnet på hvor lang tid denne proces vil tage kontra et hurtigt togskifte? Nogle gange kan det altså gøres ganske smidigt, især på mindre stationer...

Men mon ikke DSB bare fortsætter med IC3 på strækningen, og får byttet materiel rundt som det passer. Jeg ser ikke det store problem som denne tråd har udviklet sig til.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Lokomotivfabrikker

Jernbanebøger

Sorøkatastrofen

Sorøkatastrofen. Pris 225 kr.

Læs mere

Danske privatbaner

Læs historien om:
Viking Rail ApS

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak