Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny Storstrømsbro forsinket til 2024/2026 (Generelt)

af Svend, 26/5 2021, 14:40 (1370 dage siden) @ bastholm

Dette bliver et kæmpe problem.

Lad os straks gå i løsningsmode brainstorme og foreslå forskellige mere eller mindre realistiske løsninger:

1) Lyn elektrificering af den gamle bro. Dette anser jeg ikke som realistisk muligt.
2) Få lokaltog til at køre Lollandsbanens tog videre til Vordingborg to gange i timen med deres materiel. Stoptogene fra København forlænges fra Næstved til Vordingborg. Ulemper med den løsning er at lokaltogs tog er langsomme, der skal skiftes i Vordingborg, og stop på alle stationer, så det kommer til at tage en evighed fra Falster til København.
3 ) Se om der er dieselmateriel med ERTMS (men ikke nødvendigvis ATC) som kan lejes til at køre Nykøbing - Vordingborg.
4) Installer ERTMS i nogle IC4. Dette vil give meget større fleksibilitet i planlægningen. Jeg ved godt at det er et forbudt forslag. Men det vil også give fleksibilitet i forhold til elektrificering og ERTMS i Jylland også i tilfældet af at fremtidens tog skulle blive forsinket.
5) Udnytte at IR4 og IC3 kan kobles. Et 'langt' tog af 2 IC3 kan erstattes at et IC3 koblet med IR4.
6) Hvis en ME kan fjernstyres fra en tilkoblet EB, kan man koble ME ind mellem EB og dobbeltdækker vognene. Dette tvivler jeg på er muligt. Men måske findes der andre lokomotiver der kan gøre det (de behøver hverken ATC eller ERTMS).

Bare nogle skæve ideer

Ikke så skævt - jeg tror faktisk at du rammer rimelig godt inden for skiven ;-)

--
Svend


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MZ1431

Jernbanebøger

Dsb godsvogne 1965-2001 - Litra E til U

Dsb godsvogne 1965-2001 - Litra E til U. Pris 460 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak