Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny Storstrømsbro forsinket til 2024/2026 (Generelt)

af krabsen, 28/5 2021, 08:23 (1368 dage siden) @ My1202


Det var faktisk seriøst.
Men jeg har ikke skrevet at det skulle ske med 120 km/h.
Men det måtte vel være muligt med måske 40 km/h?

Kald det så rangering!

Det er givet hurtigere end at passagerne skal skifte tog i Vordingborg.
Det er jo kun fra Vordingborg station og de ca. 8 km over til Orehoved på Falster. Her kommer der jo kørestrøm.


Forestil dig at toget foran løber en smule fra lokomotivet hvorefter lokomotivet så indhenter igen - vupti - sammenstød.

Det er sket rigtigt mange gange de steder hvor man har brugt taktikken - og det er derfor man bestemt ikke må i Danmark


Nu er der ikke meget højde forskel på de ca 8 km. Så det er nok ikke et problem?
Og kørte man med en hastighed på ca 40 km/h ville de evt. "sammenstød" næppe være en udfordring?


Bortset fra, at passagererne nok ikke synes det er sjovt.

Næste gang du kommer hjem i din bil, så få fruen til at tage sin sele af - og kør så ind i garagemuren med 40 km/t uden at advare hende. Vil tro det giver visse udfordringer.

Sikke noget vrøvl.

Prøv bare for een gangs skyld at læse hvad du selv har skrevet.

Du skriver at et sammenstød med 40 km i timen ikke er en udfordring.
Jeg opfordrer til at efterprøve den påstand.

Og så er det pludselig blevet til vrøvl.

Når togstammen skubbes med 40 km/h er det jo kun et problem såfremt togstammen løber fra det skubbende lokomotiv.
Det kan kun ske når det går det af bakke.

Sikke noget vrøvl, for nu at citere dig selv.

Det kan også ske, hvis den 'skubbende' lokomotivfører er en anelse uopmærksom og tager gassen af et øjeblik - eller hvis lokomotivet af en eller anden grund farebremser (glemt dødmandsknap, f.eks.).

Du vil sikkert svare, at det gør han da ikke - men sikkerhedssystemer skal netop kunne håndtere de uventede situationer.

Største udfordring er nok, at du sender en vognstamme med passagerer ombord! uden fungerende bremsekraft ud på en bane og håber at den tilfældigvis standser i rette tid på den anden side - hverken for tidligt eller sent.

Så togstammen med ellokomotiv har ikke trykluftbremse?


Næste udfordring er at få forsikringsselskaberne til at acceptere løsningen..

DSB er vist selvforsikret?

Og det gør risikovurderingen uaktuel?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak