Østbanen og BRT - Minister: Prisen for BRT-busser på lokalba (Trafikpolitik)
Et af argumenterne for, at man flere steder i udlandet konverterer sporbus- eller BRT-løsninger til light rail, er, at de relativt tunge BRT-busser kører spor i vejbelægningen, der så bliver væsentlig dyrere i vedligeholdelse end oprindelig påregnet.
God pointe. Måske derfor man i oplægget har vurderet at udgiften til etablering bliver markant dyrere?
Men er arbejdet lavet godt nok fra start - jvf en motorvej - så er der meget få steder på danske motorveje at man ser hjulspor i højre vognbane selv om det kører rigtig mange tunge lastbiler.
Så er det nok fordi du kører på Køge Bugt motorvejen, som lige er levetidsforlænget og udvidet.
På store dele af resten af nettet er der tydelige spor i højre bane efter lastvogne og busser. Ses nemmeste ved let regn eller lige efter.
Nu har jeg kørt på Sydmotorvejen i snart 40 år og udover at der 3-4 på strækningen syd for Lellinge er h.h. lagt ny asfalt eller den gamle er fræset op og erstattet af ny - så har det været meget lidt med hjulspor trods rigtig mange lastbiler pr. time.