Østbanen og BRT (Trafikpolitik)
Du får langt bedre rejsetider med tog bare ved 160 km/t.
Som vi tidligere har været inde på, så er en optimal - men samtidig komfortabel - accelerations- og nedbremsningsevne af større interesse for en lokalbane med et standsningsmønster som Østbanens end høj tophastighed.
En pendlerbane som Østbanen "lever af" gode korrespondancer i Køge med S- og regionaltog, herunder med passende overgangstider.
"I min tid" regnede vi på, om vi med forøgelse af strækningshastigheden fra de dagældende 75 km/t kunne opnå at køre f.eks. de 31 km fra Køge til Fakse Ladeplads og vende dér på under 30 min. Hermed ville vi kunne spare ét togsæt i omløb og dermed i reinvestering ved togfornyelsen. Det ville imidlertid ikke betyde nogen forbedring for de rejsende ved deres skift i Køge; de ville ikke nå andre (tidligere) forbindelser alligevel.
Et problem var i øvrigt, at Rødviglinien dels har rebroussement i Hårlev, dels er længere end Fakse-linien. Dette kunne kompenseres ved en nordligere placering af endestationen i Rødvig. Herved ville man undgå den sidste S-kurve med dens nedsatte hastighed og 2 overkørsler. Investeringen i denne "kompensation" ville i kr. og øre koste besparelsen i togsæt.
M.v.h.
Niels