Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Østbanen og BRT - Minister: Prisen for BRT-busser på lokalba (Trafikpolitik)

af larsht, 1/5 2020, 07:39 (1671 dage siden) @ Pyloriis

Minister: Prisen for BRT-busser på lokalbane kan løbe op i en milliard kroner

https://pro.ing.dk/mobilitytech/artikel/minister-prisen-brt-busser-paa-lokalbane-kan-lo...


Det interessante er de årlige driftsudgifter og man har tilsyneladende undladt at medregne den skinnefornyelse som givet skal ske om 40 år.
En stor del af anlægsudgiften ced en BRT-løsning må antages at være engangsudgifter.
Men lad os se den endelige rapport.


Så anlæg af en vej er en engangsudgift og skal ikke fornys - imens der skal medregnes en skinnefornyelse om 40 år?


Det rimer ikke med de asfaltarbejder der ses på danske veje med jævne mellemrum......


Hvor mange steder på de danske veje ser du al asfalten fjernet, underlaget gravet væk og fornyet for derefter at få lagt ny asfalt?

Er forarbejdet gjort ordentligt - hvilket vel er årsagen til at anlæggelsen af en evt BRT er relativ dyr - så er det alene slidlaget som skal fornyes eller udskiftes med 15-20 års mellemrum.

Og det koster IKKE nær så meget som udskiftning af skinner, nye sveller og opretning af underlaget under skinnerne.

Og dermed med væsentligt større frekvens end udskiftning af skinner.

Men som du selv siger, forarbejdet - og derved fordyres BRT'en væsentligt i forhold til en simpel udskiftning af skinnenettet....


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak