Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Østbanen og BRT - Minister: Prisen for BRT-busser på lokalba (Trafikpolitik)

af krabsen, 1/5 2020, 08:31 (1671 dage siden) @ Pyloriis

Er forarbejdet gjort ordentligt - hvilket vel er årsagen til at anlæggelsen af en evt BRT er relativ dyr - så er det alene slidlaget som skal fornyes eller udskiftes med 15-20 års mellemrum.

Og det koster IKKE nær så meget som udskiftning af skinner, nye sveller og opretning af underlaget under skinnerne.


Og dermed med væsentligt større frekvens end udskiftning af skinner.

Ja. Men det er jo så fordelen ved en BRT. Den kan køre på alm. vej i de få dage som det tager at udskifte slidlaget på delstrækninger.


A'ha - hvis den kan det, hvorfor mon så man overhovedet laver specielle veje til dem, når de ovenikøbet er dyre?

Eller tænker du på at køre det der jo så må hedde BRT-busser?

Fandt denne oplysning.

https://ltl.dk/artikel/transport/udgifter-til-vedligeholdelse-af-motorveje-er-varierende

Så tilsyneladende kan en 4-sporet motorvej vedligeholdes i 100 år for 2.5mio kr pr år.

Kommer nok lidt an på hvor lang den er. :-P


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak