Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Østbanen og BRT (Trafikpolitik)

af steenth, 26/4 2020, 13:32 (1672 dage siden) @ Pyloriis

Så kort sagt: Det man kalder skinneeffekten. Skinneeffekten er forskellen på tog og bus på Østbanen.


De undersøgelser som er lavet belyser alene kundetilfredshed. Ikke om man til- eller fravælger tog / bus.

Uden for tætbyområdet er det meget sjældent, at kunden reelt har valgmulighed mellem tog og bus på sin rejse, idet trafikselskaberne længe har forfulgt et strategi om at undgå parallelkørsel.


Enig.
Derfor er snak om skinneeffekt også uinteressant.

Nej, den er sq da virkelig interessant, når man vil konvertere bane til bus.


Nej.
Uinteressant alene fordi du kun får enten skinnedrift eller busdrift.
Så der er ikke valgmuligheder for den enkelte rejsende.

Muligheder er også at undlade at rejse eller vælge individuelt trafik. Skinner kan godt flytte gøre at man tager flere ture end vil gøre med bus pga. hurtighed og komfort. Og på langt sigt vil det også påvirke hvor folk bor. Hvis der skinner, vil folk helst bo der.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

De jydske Skærvefabrikker
De jydske Skærvefabrikker

De jydske Skærvefabrikker var en af Jyllands største producenter af sten og grus til især Statsbanernes mange anlægsarbejder i 1930´erne. Ved Balle på Djursland blev der etableret sidespor til Ebeltoftbanen, og opført adskillige skærveværker med tilhørende smalsporsbaner.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak