Østbanen og BRT (Trafikpolitik)
Hvis man i dag kunne køre kbh -hårlev på 20 minutter vil passagertallet stige voldsomt. Det vil det også over tid pga trængsel og andre restriktioner for biler. Lagt sammen bliver effekten voldsom og vil i sig selv motivere til yderligere investeringer.
Mindre kan også gøre det. Havde Banedanmark gjort sit arbejde ordentligt, så havde der i 2018 været tog fra fx Karise til Køge på 20 minutter og fra Køge til København på 20 minutter. 5 minutters skiftetid er vel forventeligt i Køge, men så kunne man på 55 minutter komme fra Karise til København.
Der kan bilen slet ikke følge med i myldretiden, og bilen har også svært ved det uden for myldretiden. Så ved jeg godt, der er transport til/fra stationen. Men konkurrencedygtigt vil jeg nu hævde det ville være. Det er jo næsten en halvering i transporttiden fra Køge til København - mere end det om aftenen og weekenderne.
Men det er måske meget godt det ikke blev sådan allerede fra 2018, når nu der også skal sås tvivl om Østbanens fortsatte eksistens fra politisk hold. Forhåbentlig er der også fornuftige politikere tilbage, så skinnerne på Østbanen bliver skiftet længe inden Banedanmark bliver færdige med deres højhastighedsbane.
Og så vil vi kunne se en fornuftig stigning i antallet af passagerer.