Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Østbanen og BRT (Trafikpolitik)

af Pyloriis, 26/4 2020, 11:36 (1676 dage siden) @ Niels Munch

Så kort sagt: Det man kalder skinneeffekten. Skinneeffekten er forskellen på tog og bus på Østbanen.


De undersøgelser som er lavet belyser alene kundetilfredshed. Ikke om man til- eller fravælger tog / bus.

Uden for tætbyområdet er det meget sjældent, at kunden reelt har valgmulighed mellem tog og bus på sin rejse, idet trafikselskaberne længe har forfulgt et strategi om at undgå parallelkørsel.


Enig.
Derfor er snak om skinneeffekt også uinteressant.

Nej, den er sq da virkelig interessant, når man vil konvertere bane til bus.


Nej.
Uinteressant alene fordi du kun får enten skinnedrift eller busdrift.
Så der er ikke valgmuligheder for den enkelte rejsende.

Man kan (som rejsende) sagtens have en kvalificeret mening om, hvorvidt skinnedrift er bedre end busdrift, uden at stå i en konkret valgsituation.

Enig. Især når man ikke skal betale selv!
Billetpris besteemmes jo ikke af om det er bus eller tog, men hvilke zoner man bevæger sig i.
I det lys er det følgelig uinteressant om den rejsende foretrækker bus eller tog.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRailVeterantog kalender
Østre Gasværk
Østre Gasværk

I jernbanekredse er Østre Gasværk mest kendt for sin unikke jernbane og de 3 små engelske sadeltanklokomotiver, der i over 70 år skubbede kulvogne op til de store retortovne. Her er historien om Østre Gasværk med fokus på værkets interne jernbane og det rullende materiel.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak