Østbanen og BRT (Trafikpolitik)
Så kort sagt: Det man kalder skinneeffekten. Skinneeffekten er forskellen på tog og bus på Østbanen.
De undersøgelser som er lavet belyser alene kundetilfredshed. Ikke om man til- eller fravælger tog / bus.
Uden for tætbyområdet er det meget sjældent, at kunden reelt har valgmulighed mellem tog og bus på sin rejse, idet trafikselskaberne længe har forfulgt et strategi om at undgå parallelkørsel.
Enig.
Derfor er snak om skinneeffekt også uinteressant.
Nej, den er sq da virkelig interessant, når man vil konvertere bane til bus.
Nej.
Uinteressant alene fordi du kun får enten skinnedrift eller busdrift.
Så der er ikke valgmuligheder for den enkelte rejsende.
Man kan (som rejsende) sagtens have en kvalificeret mening om, hvorvidt skinnedrift er bedre end busdrift, uden at stå i en konkret valgsituation.
Enig. Især når man ikke skal betale selv!
Billetpris besteemmes jo ikke af om det er bus eller tog, men hvilke zoner man bevæger sig i.
I det lys er det følgelig uinteressant om den rejsende foretrækker bus eller tog.