Østbanen og BRT (Trafikpolitik)
Hvert enkelt tiltag vil ikke kunne mærkes på køge bugt motorvejen. Ok, jamen så gør intet
Samfundet har et begrænset antal kroner til rådighed og medmindre du ønsker en kraftig skatteforhøjelse - så er vi vel enige om at projekter som gavner flest skal fremmest?
At opgradere Østbanen til mere end 100-120 km/h koster ganske meget, gavner ganske få og hjælper på ingen måde trængslen på f.eks. Køge bugt motorvejen!
Ja hyppighed er ofte vigtigere end hastighed, men der skulle da også være mindst to tog i timen, og så er det jo altså netop ikke et højhastighedstog i den forstand, når det betjener en masse lokale stationer.
Her er vi enige!
Hvis kollektiv trafik skal have en berettigelse i Østbanens område, er det primært hyppige afgange som samtidig betjener de fleste af de nuværende standsningssteder.
Ikke et "højhastighedstog" som kun få har glæde af, som ikke hænger sammen med resten af jernbanestrukturen nord for Køge etc.
Om det så er en skinnebåren løsning eller en BRT-løsning, må afhænge af hvad der over tid giver mest mening rent økonomisk.
Mit udgangspunkt er at den måde man hidtil har financierede sådanne opgaver, altid ender med vrøvl og ballade, fordi man ikke må spare op indenfor det offentlige.
Derfor kan BRT-løsning sagtens ende med at give mening.
Og omkring komfort og "skinneeffekt" - det er fortsat skatteyderne som betaler gildet og rigtig mange andre må "leve" med at køre med bus, herunder på ruter med væsentlig flere årlige rejsende end tilfældet er på Østbanen.
Så drop sure opstød om at jeg vil asfaltere.
Tværtimod - men det skal give mening og komme flest mulige til gavn hvis vi skal ofre store beløb.