Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Østbanen og BRT - Minister: Prisen for BRT-busser på lokalba (Trafikpolitik)

af Niels Munch, 1/5 2020, 11:22 (1667 dage siden) @ Pyloriis

Med en udgift på 600 mio for Østbanen for hvert 40. år + årlige udgifter til alm. vedligeholdelse og snerydning, så er skinneløsningen formentlig flere × dyrere.

Men som du selv siger, forarbejdet - og derved fordyres BRT'en væsentligt i forhold til en simpel udskiftning af skinnenettet....


De 600 mio. er inkl. det obligatoriske 50% usikkerhedstillæg, der ikke nødvendigvis bliver brugt, da der tale om en velkendt anlægstype.

Der skal ikke ryddes sne på en BRT-vej?

Et af argumenterne for, at man flere steder i udlandet konverterer sporbus- eller BRT-løsninger til light rail, er, at de relativt tunge BRT-busser kører spor i vejbelægningen, der så bliver væsentlig dyrere i vedligeholdelse end oprindelig påregnet.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Lokomotivet Årsskrift 2023

Lokomotivet Årsskrift 2023. Pris 460 kr.

Læs mere
DSB ME1513

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak