Østbanen og BRT (Trafikpolitik)
Så kort sagt: Det man kalder skinneeffekten. Skinneeffekten er forskellen på tog og bus på Østbanen.
"I min tid", d.v.s. da Østbanen også var rutebilentreprenør, var rejse- eller køreplanhastigheden for regionalbusruter, beregnet af trafikselskabet, ikke over 40 km/t. Jernbanens køreplanhastighed var over 50 km/t med den daværende max. strækningshastighed på 75 km/t.
Siden da er trafikken pr. landevej blevet intensiveret, og det er ikke til regionalbussens fordel.
M.v.h.
Niels
Skinneeffekt var måske også et lidt stort ord, da der ligger mere i skinneeffekt end bare komfort.
Jeg tænkte nu på, at hvis Østbanen bliver udskiftet med BRT (der kan køre 100 km/t) på samme tid og strækning som toget, så vil toget alligevel kunne kapre flere kunder, alene pga af at det er et tog. Pris, rejsetid, regularitet osv vil kunne være det samme. Men toget har bedre komfort.