Østbanen og BRT - Minister: Prisen for BRT-busser på lokalba (Trafikpolitik)
Minister: Prisen for BRT-busser på lokalbane kan løbe op i en milliard kroner
https://pro.ing.dk/mobilitytech/artikel/minister-prisen-brt-busser-paa-lokalbane-kan-lo...
Det interessante er de årlige driftsudgifter og man har tilsyneladende undladt at medregne den skinnefornyelse som givet skal ske om 40 år.
En stor del af anlægsudgiften ced en BRT-løsning må antages at være engangsudgifter.
Men lad os se den endelige rapport.
Så anlæg af en vej er en engangsudgift og skal ikke fornys - imens der skal medregnes en skinnefornyelse om 40 år?
Det rimer ikke med de asfaltarbejder der ses på danske veje med jævne mellemrum......
Hvor mange steder på de danske veje ser du al asfalten fjernet, underlaget gravet væk og fornyet for derefter at få lagt ny asfalt?Er forarbejdet gjort ordentligt - hvilket vel er årsagen til at anlæggelsen af en evt BRT er relativ dyr - så er det alene slidlaget som skal fornyes eller udskiftes med 15-20 års mellemrum.
Og det koster IKKE nær så meget som udskiftning af skinner, nye sveller og opretning af underlaget under skinnerne.
Og dermed med væsentligt større frekvens end udskiftning af skinner.
Ja. Men det er jo så fordelen ved en BRT. Den kan køre på alm. vej i de få dage som det tager at udskifte slidlaget på delstrækninger.
Fandt denne oplysning.
https://ltl.dk/artikel/transport/udgifter-til-vedligeholdelse-af-motorveje-er-varierende
Så tilsyneladende kan en 4-sporet motorvej vedligeholdes i 100 år for 2.5mio kr pr år.
Med en udgift på 600 mio for Østbanen for hvert 40. år + årlige udgifter til alm. vedligeholdelse og snerydning, så er skinneløsningen formentlig flere × dyrere.
Men som du selv siger, forarbejdet - og derved fordyres BRT'en væsentligt i forhold til en simpel udskiftning af skinnenettet....