Østbanen og BRT (Trafikpolitik)
Nej det interessante er vel omkostningerne på sigt.
Her er - desværre - jernbanen for dyr.
Det kommer jo også an på antallet af passagerer på sigt. Man kan ikke bare gå ud fra, at antallet af passagerer vil være det samme eller stige med en BRT løsning frem for toget.Det kunne risikere at blive dyrere på sigt med en BRT-løsning, fordi antallet af passagerer falder (netop fordi det er en bus), modsat med toget, der har udsigt til at få endnu flere passagerer, når Køge-København banen åbner op i 2024.
Men det regner eksperterne forhåbentlig også på.
Passagerantal bestemmes af billetpris, regularitet og alternativer (= egen bil og fremkommelighed på vejene).
Så er bilpriserne fortsat lave, er transporttiden samlet set kun det halve af at tage kollektiv trafik - ja så vil alle som har mulighed vælge bilen.
Tilbage vil være dem som ikke kan eller må køre bil.
Hvorfor skulle det være anderledes på Østbanen uanset om det er tog eller bus?