Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Østbanen og BRT (Trafikpolitik)

af Pyloriis, 29/4 2020, 14:50 (1669 dage siden) @ ThomasTT

Hvis der er 40-50 km Ny e-hørlev burde 20 minutter være muligt med 200 km/t måske endda med 2-3 stop i køge.

Men husk konteksten. Min pointe var værdien i at bevare skinnerne, så disse tiltag var mulige om fx 20 år. Ikke at det skulle kunne ske i nutiden eller nær fremtid. Jeg går ikke ud fra, at østbanen får direkte forbindelser til kbh før der er sket yderligere kapacitetsudvidelser ind mod kbh.

Nuværende skinneføring og underlag kan ALDRIG bruges til 200 km/h.
Så allerede her er du på glatis.
Og skal enhver mindre by på Sjælland om 20 år have togforbindelse til København med 200 km/h eller er det kun få udvalgte områder du mener alle andre skal betale til?


Tænk hvis man havde asfalteret køge-næstved for 20 år siden, fordi datidens pyloris ikke mente der var grundlag for direkte tog til kbh og politikerne tillagde en sådan fremtidig mulighed en værdi på nul i deres beregnknger, alene fordi der ikke var aktuelle planer.

Tænk hvis man tidligere havde indset at ikke alle skal ind på Hovedbanegården men faktisk har et arbejde rigtige mange steder i hovedstadsområdet end kige ved Tivoli!

Men havde man blot for 30-40 år siden planlagt at sygehuse, større offentlige arbejdspladser og indkøbscentre kun måtte opføres såfremt der var jernbanestation indenfor max 5 min. gang - så ville kollektiv trafik idaghavde været et hit!

Det gjorde man ikke fordi politikere ALTID går efter den billigste løsning og køber en byggegrund langt fra jernbane og motorvej.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Veterantog kalender

Jernbanebøger

Færgen er i havn om få minutter

Færgen er i havn om få minutter. Pris 270 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak