Østbanen og BRT (Trafikpolitik)
Der er vel intet teknisk til hinder for at bussen kan køre 110 km/h.
Nu var det jo regionens forudsætning, at de rejsende med en BRT-løsning på Østbanen ikke ville blive ringere stillet end før hastighedsnedsættelsen fra 100 til 80 km/t.
Hvis man med en BRT-løsning mener flerleddede busser på over 18,5 m længde på egen øremærket og særskilt godkendt vejstrækning, så findes der ingen regler i DK. Det gør der til gengæld i Sverige, hvor der er fastsat en max. hastighed på 60 km/t.
En max. hastighed på 60 km/t umuliggør en opfyldelse af regionens forudsætning.
M.v.h.
Niels
Som du selv skriver:
Der findes ingen regler i lille Danmark for sådanne busløsninger.
Så principielt kan en BRT løsning nok klare hastighed på 100 km/h.
Ja, kære Pyloriis, teoretisk vil det være muligt. Men vil det også være sikkerhedsmæssigt forsvarligt - ude på landet på en relativt smal tracé (som Østbanens) og i al slags vejr?
Inden du svarer, synes jeg, vi bør afvente Rigspolitiets m.fl. kvalificerede overvejelser vedr. regelværket omkring BRT-løsninger. Som bekendt er der jo i Aalborg en BRT-løsning undervejs, som kalder på et regelsæt.
M.v.h.
Niels