Kan S-tog på Kystbanen løse problemet med "røret" (Trafikpolitik)
Ellers er der planer om, når der er materiel nok, at øge S-tog i København med 6 tog i timen, så linje H kan få 10 minutters drift og linje Bx kan ændres til S-tog til Roskilde med 10 minutters drift. Det kræver 36 tog i timen. Regionaltog tager allerede omkring 15 tog i timen... og man vil gerne også øge det antal.
36 + 15 = 51, lige over min grænse og under din. Hvilket ejendommeligt sammenfald.
Der er 9 tog i timen myldretid på Kystbanen og dermed i Røret. Altså ialt 45 tog i timen. I hvert fald to linjer, 12 tog i timen, kan som regionaltog (Hillerød - Køge, Frederikssund - Helsingør) overføres til regionallinjen, så vi har 24 + 21 tog på de to linjer. Eftersom regionallinjen har færre stop vil den have større kapacitet end de 20 du går ud fra.
Trafikstyrelsen har udregnet at med stop på Nørreport er plads til 18 tog timen med nyt signalsystem og 24 tog i timen hvis man nedlægger Nørreport som stop på fjerntog. Dvs du vil droppe stop af fjerntog på Nørreport. Ellers hænger det ikke sammen. Kilden til det er deres rapport "Stationskapaciteten ved København H". Men 24 tog timen kræver at en antal tog vender på Østerport og Helgoland.I 2022 regner Trafikstyrelsen at udnytte strækningen København H - Østerport med 16 tog timen i trafikplan 2017-32... så der er ikke plads til flere tog på regionalstogssporet end 2 tog i timen, hvis man vil bevare stop på Nørreport.
Så må jeg vel advokere for min Citytunnel igen.
https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=129637
https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=130086
Den vil fjerne en stor del af togene på fjernsporene i Røret.
Dit forslag er håbløst dårlig. Det giver ikke mere kapacitet - tværtimod - det forringer kapaciteten voldsomt. Kræver et håbløst spornet, som er imod alle gode principper omkring spordesign.
Det der er jo ingen kritik. Kunne du evt. forklare hvilke 'gode principper' mit spornet forbryder sig mod?
Opdeling af type af tog.
Du taler om Hamburg og Berlin. De er ikke hele verden.
S-tognettet er tunnet til formålet netop for at kapacitet er stor som muligt. De store banegårde er opdelte i grupper af spor efter togtyper og distinationer netop for at kunne håndtere trafikken effektivt.
Det er netop det princip det nuværende firspor Klampenborg - Høje Tåstrup støder an mod. Tog som funktionelt er regionaltog (Hillerød - Køge, Frederikssund - ??) tvinges af 'dobbeltstandarden' til at benytte lokalsporparret.