Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kan S-tog på Kystbanen løse problemet med "røret" (Trafikpolitik)

af tgpsen, 16/6 2019, 14:32 (1986 dage siden) @ Pylorus

En evt HH-forbindelse skal primært være til godstog og derfor udenom Hovedstadsområdet.

Hvorfor skal den det? Hvorfor må folk ikke pendle fra Helsingborg?

Kom med etgodtbud på hvor mange eller snarere hvor få passagerer der er fra Helsingborg til Kystbanestatiober og København?

Lad os gå udfra at passagertallet på en bane mellem to byer b1 og b2 er

k * m1 * m2 / d**2

hvor
k: en empirisk konstant
m1: antal indbyggere i b1
m2: antal indbyggere i b2
d: afstanden mellem b1 og b2

m1 * m2 / d**2 for København - Malmø:
717698 * 316588 /(28 * 28) =
289814508,194

m1 * m2 / d**2 for København - Helsingborg:
717698 * 109869 /(50 * 50) =
31541104,6248

dvs. passagerantallet på København - Helsingborg i forholdet til det København - Malmø vil blive
0,10883204164, ca. 11%.

[Passagerantal København - Malmø](https://da.wikipedia.org/wiki/%C3%98resundsforbindelsen) i 2017 var 11.593.664.

Altså årligt passagerantal København - Helsingborg vil blive
1.261.762

dvs. 3457 passagerer om dagen

Svenskerne vil næppe acceptere at Malmø som Sveriges 3. største byområde bliver forbikørt.

Hvorfor skulle svenskerne ikke acceptere at der bliver regionaltog mellem København og både Helsingborg og Malmø?

Ville Odense acceptere at alle væsentlige tog kørte udenom byen. Ja, det tror jeg.

Odense er ikke Danmark og Malmø er ikke Sverige. Falsk analogi.


Ja det vil måske ske med en Kattegatforbindelse hvis vi skulle være tåbelige at smide 60 mia kr ud på at forsyne forbindelsen med en jernbane!

Det er da muligt (eller rettere sandsynligt) Syddanmark bliver sur. Så må de få en Als- Fyn bro at trøste sig med. Danskerne må holde op med at have ondt over at andre har det godt.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak