Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kan S-tog på Kystbanen løse problemet med "røret" (Trafikpolitik)

af tgpsen, 17/6 2019, 14:16 (1985 dage siden) @ steenth

Dvs. det man kan med CBTC vil man også kunne med ETCS. Hvordan kan du så hævde at to spor CBTC plus to spor ETCS vil have større kapacitet end fire spor ETCS?


CBTC kan klare 40 tog i timen og ETCS med regionaltog kan klare maksimalt 20 tog timen.

ETCS på S-tog vil højst kunne klare 30 tog i timen - bedste eksempel i drift er 24 tog i timen.. Dvs 10 færre tog i timen i bedste fald. Og med nuværende bedste eksempel 16 tog timen. Hvis man blander S-tog og regionaltog, bliver kapaciteten endnu mere mindre.


Hvad er det for en egenskab ved regionaltog som gør kapaciteten under ETCS mindre?


Det er ikke ETCS, mens udformening af regionaltog, som sætter kapacitet. ETCS forbedre det lidt. S-tog er tunet til effektiv drift med høje perroner og mange døre, som gør at man hurtig kan kommer ind og ud af toget, samt hurtig acceleration, så man kan have holdetider helt ned til 10 sekunder. Regionaltog skal bruge meget længere tid til det.


Okay, så foreslår jeg:
Ensretning af baner omkring København, 25 kV og ETCS overalt;

anskaffelse af to varianter af samme type tog:
1) 25kV mange-dørs 'S-tog'
2) 25kV få-dørs regionaltog

firespors-drift gennem Røret med 25kV regionaltog i midten, 25 kV 'S-tog' på de yderste spor.

Kapacitet: 30 + 20 tog i timen.
Eftersom de nuværende S-togs 'pseudo-regionaltog' Hillerød - Køge og Frederikssund - ?? så køres som regionaltog på regionaltogenes spor er kapaciteten tilstrækkelig.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

De danske Sukkerfabrikker
De danske Sukkerfabrikker

Aktieselskabet De danske Sukkerfabrikker (DdS) blev grundlagt i 1872 af finansmanden etatsråd C. F. Tietgen og blev snart en af Danmarks største virksomheder. Ved at bygge nye og opkøbe eksisterende sukkerfabrikker, fik DdS monopol på sukkerproduktion.

Læs mere
DSB ME1521Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak