Kan S-tog på Kystbanen løse problemet med "røret" (Trafikpolitik)
Det er altid interessant med de her forslag og der er en del ting der er ændret siden de blev lavet. Jeg har svært ved at se hvordan Hellerup er et meget bedre sted at vende regionaltog end Østerport. Og så har man jo siden besluttet at Øresundstogene skal vende på Østerport og Helsingør- og Nivåtogene skal fortsætte til det øvrige sjællandske regionaltogsnet.
Sagen er vel, at der altid er en næste naturlig udvidelse. Med s-tog til Høje Taastrup er det nærliggende at spørge hvorfor Trekroner, Hedehusene og Roskilde ikke også har s-tog og måske undersøge en station til i Roskilde Vest. Med s-tog til Klampenborg er det nærliggende at spørge hvorfor det ikke kan køre videre til Nivå. Osv. Og når man har undersøgt det viser det sig at svaret er, at kun Køge Bugt banen er en oprindeligt bygget til S-tog, mens resten er omformet fra tidligere baner. Man ville gerne have direkte togbetjening til Frederikssund, og måtte derfor opgradere banen til s-tog da der ellers skulle skiftes på Ballerup. Man fortsatte s-toget fra Holte til Hillerød af samme grund. Der skal laves s-tog hele vejen til Helsingør for at det giver mening (og ikke bare Nivå) så det lander der. Roskilde er fint dækket ind med direkte tog, så der er altid en grund til at skyde det til senere. Osv.
Det med at vende på Hellerup er fra rapporten.
Men jeg vil gætte på at der nok giver mening for at vendekapaciteten ikke formindskes. Nu er der kommet en ny bane til Køge Nord og det må betyde at der på sigt vil blive brug for at køre flere tog. Det samme kan fx også være tilfældet hvis der kommer en kattegatforbindelse.
Man kan også spørge på en anden måde hvor lidt det koster at vende togene i Hellerup for der er allerede sat spor op. Hvis det vendes i Østerport i stedet for, hvad skal sporene mellem Hellerup og Østerport så bruges til?