Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kan S-tog på Kystbanen løse problemet med "røret" (Trafikpolitik)

af mikedk2100, 16/6 2019, 17:39 (1986 dage siden) @ Rail

I sidste ende handler det lidt mere kynisk om det vil få folk til at fravælge toget, særligt hvis det skal ses i en sammenhæng hvor du får kortere rejsetid (bedre acceleration og kortere stationsophold), højere frekvens(særligt mellem myldretiderne) og bedre punktlighed (lukket system)
Derudover vil antallet af nedformeret tog nok også falde drastisk !

Jeg er med i koret, der ikke synes S-toget er et komfortabelt tog. Det kan gå til den gennemsnitlige rejse på 12 minutter (som DSB oplyser), men at sidde i linje A i 51 minutter i weekenden (Østerport-Køge), det er bestemt ikke lykken. Og 4 minutter kortere til hverdag i linje E gør det ikke bedre. Jeg kender ikke til køretiden i bil i myldretiden, men i weekenden og om aftenen kan S-toget slet ikke hamle op med bilen i køretid. Her er bilen markant hurtigere og kører endda fra dør til dør.

Det skal altså IKKE handle om, om det får folk til at fravælge toget. Nej, det skal handle om at få folk til at fravælge deres bil til fordel for toget! Det burde også være sådan DSB, Banedanmark og politikerne tænker.

Jeg tvivler også på, at S-toget kan gøre turen fra Helsingør-Østerport på kortere tid end de 38 minutter, det tager i dag, hvis det skal standse ved alle stationer undervejs. Psykologisk vil det være en dræber, fordi turen føles meget længere. Derudover vil der være mere forstyrrelse pga udskiftning af passagerer på hver station = man kan ikke rigtig bruge tiden fornuftigt.

Bedre punktlighed har jeg også svært ved at tro på. S-banen, som den er i dag, har jo det problem, at alle tog skal forbi den centrale strækning. Det vil sige, at når et S-tog brager sammen i Ølby, så har det indflydelse på alle linjer. Det vil det nye signalsystem måske kunne bedre en smule, hvis det giver mulighed for at vende S-tog på flere stationer.

Men om det giver flere passagerer ved jeg ikke. Man kan vel se på, om det har givet flere passagerer på S-banen til Køge, hvor man for snart mange år siden fjernede de "hurtige" linje E om aftenen til fordel for en linje A, der standser ved alle stationer. Begge kører hvert 20. minut, så det var ikke fordi der kom højere frekvens. Men gav det flere kunder i biksen?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MO1951
Farum sten og gruskompagni A/S
Farum sten og gruskompagni A/S

Her er historien om de virksomheder, der blev etableret ved Vassingerød i Nordsjælland i begyndelsen af forrige århundrede: Farum teglværker, Farum kalkværk, Farum kalkbrud, Sten- og gruskompagniet mv. Læs også om den normalsporede Lillerød-Farum Banen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak