Kan S-tog på Kystbanen løse problemet med "røret" (Trafikpolitik)
Jeg forstår ikke disse store projekter med ændring af spor, perronhøjder, strømforsyning.
Det er ikke muligt - i den virkelige verden - at lukke kystbanen/ s-togsstrækninger i måske 2-3 år for at lave alle disse ændringer.
Banedanmarks skal så vidt muligt - bortset fra signalsystem - ikke ind i løsningen. Den bør findes i togenes udformning, linieføring og kapacitet.
Jeg mener at Nørreport har den korteste perronlængde (Ringbanen ser jeg bort fra) på 188 meter.
Ellers burde alle stationer enten kunne modtage eller ret enkelt forlænges så de kunne håndtere 190-200 meter lange tog. (Sidste vogn kommer ikke til perron på Nørreport!!) De længste nuværende S-tog er 2 x 83 meter lange - eller 166 meter. Der vil være mindst 15% kapacitetsøgning. Sammen med flere S-tog gennem røret bør det kunne lette noget på problemerne.
Lægger man så et nyt s-tog/regionaltog til på kystbanen - tilnærmelig samme acceleration og stoptider som s-tog og erstatter BX mod Høje Tåstrup til Roskilde med sådanne tog, får man yderligere lettelse - dog uden stop i Alberslund og Tåstrup umiddelbart, men til gengæld er der plads til øget frekvens på linie B.
P.Jensen