Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kan S-tog på Kystbanen løse problemet med "røret" (Trafikpolitik)

af KKLD, 15/6 2019, 17:49 (1987 dage siden) @ mpp
redigeret af KKLD, 15/6 2019, 18:02

Du har helt ret i det du siger. Det eneste som du ikke lige har med og som jeg vil tilføje er følgende som er fra en tidligere tråd: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=139677

Her bliver der linket til rapporten:
https://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/Dokumenter/06%20Kollektiv%20trafik/05%20Trafikal...

Det som man kan gøre er som der er foreslået i rapporten. Her vil Hellerup blive endestation for regionaltog og vende dem hvert 10. minut. Det kunne for eksempel være alle regionaltogene fra Sverige.
Sporene til Kystbanen mellem Hellerup og Klampenborg (og videre til Helsingør) vil blive omdannet til s-tog. Fordi der så er 4 spor til rådighed mellem Hellerup og Klampenborg til s-tog kan der overhale på dette stykke.
Dermed kan man fortsætte den eksisterende Linje C til fx Nivå og have en Linje H til Helsingør. Linje H vil springe de mindre stationer over og overhale Linje C mellem Hellerup og Klampenborg.

Hvis Linje C skal fortsætte med at køre hvert 10. minut og Linje H skal forlænges fra Østerport til Helsingør med overspring af stationer undervejs og køre hvert 10. minut i stedet for 20. minut vil der skulle køre 3 tog i timen mere gennem røret i myldretiden hvor Linje Bx kører. Altså 30 uden Bx og 33 med Bx.

Men! Med det nye signalsystem er det muligt at have flere end 30 tog i timen gennem røret som vi har nu. Derudover vil der være en del flere direkte forbindelser for dem på Kystbanen: Ordrup, Charlottenlund, Svanemøllen, Nordhavn (med skift til den nye Norhavnsmetro), Vesterport og Dybbølsbro. Der er alligevel samme køretid for s-tog som regionaltog mellem Hellerup og Østerport, Nørreport og København H.

[image][image]

Og der er altid jokeren med Linje F som kunne forlænges hvis nu det ikke går med at have flere tog gennem røret. Så kunne Linje C køre hvert 10. minut til Nivå og Linje H hvert 20. minut til Helsingør suppleret af Linje F hvert 20 minut eksempelvis også til Helsingør hvor der springes over mindre stationer og giver en forbindelse til en masse nye stationer.

Eller også kunne Linje C køre hvert 10. minut til Helsingør med stop undervejs på alle stationer hvor Linje H kørte hvert 20. minut og sprang mindre stationer over.

Linje F kører hvert 5. minut så den kunne også forlænges til Lyngby, Holte eller Hillerød.

Men der mangler jo togsæt til disse udvidelser så det ville skulle laves om i forbindelse med indkøb af de næste s-tog som bliver selvkørende.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966
Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966

Dette hæfte på 66 sider om Hornbækbanen blev i 1966 udgivet af Jernbanehistorisk Selskab som en hyldest til banens 50 hhv. 60 års jubilæum. Det er skrevet af Arne Gregersen i samarbejde med Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere

Jernbanebøger

Frygt og fascination

Frygt og fascination. Pris 250 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak