Kan S-tog på Kystbanen løse problemet med "røret" (Trafikpolitik)
Det skal altså IKKE handle om, om det får folk til at fravælge toget. Nej, det skal handle om at få folk til at fravælge deres bil til fordel for toget! Det burde også være sådan DSB, Banedanmark og politikerne tænker.
Men det gør de først når de får et stabilt alternativ og hvis det er hurtigere end en bil hvor du hellere ikke kan arbejde, så er det en rigtig god start!
Jeg tvivler også på, at S-toget kan gøre turen fra Helsingør-Østerport på kortere tid end de 38 minutter, det tager i dag, hvis det skal standse ved alle stationer undervejs. Psykologisk vil det være en dræber, fordi turen føles meget længere. Derudover vil der være mere forstyrrelse pga udskiftning af passagerer på hver station = man kan ikke rigtig bruge tiden fornuftigt.
Men der da ingen der har sagt at der skal standses på alle stationer ?
Kun ved Vesterport, Nordhavn og Svanemøllen for de hurtige tog der så til gengæld vil kører hvert 10. minut., accelerer hurtigere og have kortere stationsophold end ET har i dag.
Nivå togene overtager så naturligvis også Ordrup og Charlottenlund, men der er jo næsten ingen med de tog alligevel.
I dag tager det i øvrigt allerede cirka samme tid at køre Hellerup - København H med Kystbanen som med s-tog.
Bedre punktlighed har jeg også svært ved at tro på. S-banen, som den er i dag, har jo det problem, at alle tog skal forbi den centrale strækning.
Men det har den jo allerede i dag ? og der skal ikke køres flere tog igennem røret med s-tog på kystbanen.
Men om det giver flere passagerer ved jeg ikke. Man kan vel se på, om det har givet flere passagerer på S-banen til Køge, hvor man for snart mange år siden fjernede de "hurtige" linje E om aftenen til fordel for en linje A, der standser ved alle stationer. Begge kører hvert 20. minut, så det var ikke fordi der kom højere frekvens. Men gav det flere kunder i biksen?
Nej det var en besparelse