Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kan S-tog på Kystbanen løse problemet med "røret" (Trafikpolitik)

af tgpsen, 18/6 2019, 10:51 (1984 dage siden) @ steenth

De steder i Berlin og andetsteds hvor udnyttelsen af parallelle S-banesporpar og fjernbanesporpar tilsammen er mindre end kapacitetsgrænsen for udnyttelsen af 2 spor er der tale om ressourcespild.

Det er muligt, du i teorien kan have ret, især når man bortser fra køreplanmæssige karakteristika for S-tog hhv. fjernbanetog; men hvor i virkeligheden er der konkrete eksempler på "ressourcespildet"?

Aner det ikke. I princippet ude i de 'tynde ender' af S-banenettet.


Hvis du ikke kan finde et eksempel, som holder, så det lige meget. Hvis du ikke har tjek på fakta, så lade være.

Vrøvl. Der var tale om en generel betragtning.


Selv de tynde ender i Berlin med 2 sæt dobbeltspor bliver benyttet godt. S-bahn de steder, som jeg tjekket, 10 minutter drift. På et enkelt dobbeltspor vil et et S-tog med mange stop hurtig blive indhentet af andre tog.

Og det er der man kan tale om 'spild' i det københavnske tilfælde. Med 4 ens spor kan regionaltog separeres fuldt ud så gennemgående nuværende S-tog (Hillerød - Køge, Frederikssund - ??) kan køres som ikke standsende tog. Deraf følger større hastighed og dermed større kapacitet på det ene sporpar (og aflastning af det andet). Men den helt store gevinst ville være sammenlægning af regionaltog og S-tog systemerne med de tilsvarende på den anden side Øresund.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Nymølle Skærvefabrik A/S
Nymølle Skærvefabrik A/S

Læs historien om Europas største gravemaskine, 23 hjemmebyggede lokomotiver, 20 kilometer smalspor, en tunnel under Roskilde landevej, Rockwool fabrikken og meget andet godt i denne artikel om Nymølle Skærvefabrik A/S.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak