Kan S-tog på Kystbanen løse problemet med "røret" (Trafikpolitik)
Hm, det gør vel ikke noget at det tager et minut eller to at tømme toget. Det gør det jo også for ER4, IC3 og de andre tog der kører regionaltogs/IC-drift. Det er vel heller ikke noget problem på Kystbanen med dørene så længe der ikke skal alt for mange af eller på på de forskellige stop. Der er også mange stor passagerudveksling på s-togene på nogle stationer (Nørreport/København H) og i metroen (Nørreport) og det har man så taget højde for i Køreplanen.
Spørgsmålet er så hvad der er det bedste at gøre, givet at der i det tidsrum det vil tage at ombygge alligevel vil blive købt nye tog til S-banen, det meste af regionaltrafikken og Øresundsforbindelsen. På S-togssiden kan man forestille sig en model med nogle tog der er indrettet til "regionalforbindelser" og nogle tog der er mere "bybane", hvis man vil give de lange ture et løft. Det vil så skabe en masse ny kompleksitet i køreplanen, men det er en mulighed. På den anden side kan man også få de fleste fordele ved s-tog med nye regionaltog, herunder at se på antallet af døre, fleksrum, indretning, sæder o.a.
For mig virker det til at de fleste fordele ved S-tog kan opnås uden S-tog, selvom det da selvfølgeligt er pudsigt at tog der er regionaltog i den ene ende er "s-tog" i den anden ende. Det er vel dog ikke anderledes end at yderstrækningerne på s-togsnettet i dag har S-togsbetjening men egentligt kunne have regionaltog. Så det er som altid en afvejning af risici, økonomi, ny teknologi, forventet brug og meget andet.