Kan S-tog på Kystbanen løse problemet med "røret" (Trafikpolitik)
Dvs. det man kan med CBTC vil man også kunne med ETCS. Hvordan kan du så hævde at to spor CBTC plus to spor ETCS vil have større kapacitet end fire spor ETCS?
CBTC kan klare 40 tog i timen og ETCS med regionaltog kan klare maksimalt 20 tog timen.ETCS på S-tog vil højst kunne klare 30 tog i timen - bedste eksempel i drift er 24 tog i timen.. Dvs 10 færre tog i timen i bedste fald. Og med nuværende bedste eksempel 16 tog timen. Hvis man blander S-tog og regionaltog, bliver kapaciteten endnu mere mindre.
Hvad er det for en egenskab ved regionaltog som gør kapaciteten under ETCS mindre?
Det er ikke ETCS, mens udformening af regionaltog, som sætter kapacitet. ETCS forbedre det lidt. S-tog er tunet til effektiv drift med høje perroner og mange døre, som gør at man hurtig kan kommer ind og ud af toget, samt hurtig acceleration, så man kan have holdetider helt ned til 10 sekunder. Regionaltog skal bruge meget længere tid til det.