Kan S-tog på Kystbanen løse problemet med "røret" (Trafikpolitik)
Hm, det gør vel ikke noget at det tager et minut eller to at tømme toget. Det gør det jo også for ER4, IC3 og de andre tog der kører regionaltogs/IC-drift. Det er vel heller ikke noget problem på Kystbanen med dørene så længe der ikke skal alt for mange af eller på på de forskellige stop. Der er også mange stor passagerudveksling på s-togene på nogle stationer (Nørreport/København H) og i metroen (Nørreport) og det har man så taget højde for i Køreplanen.
Men det er jo det der gør at s-tog vil være hurtigere til/fra Helsingør end de nuværende tog, selvom der kommer flere standsninger med s-banen (Vesterport, Nordhavn og Svanemøllen).
En af ulemperne ved den nuværende s-bane er at der er en passagermæssig ubalance. I "syd" er der to store finger (Køge og Frederikssund) og en mellem (Høje Taastrup). I nord er der en stor (Hillerød), en mellem (Farum) og en lille (Klampenborg). Hvis man laver s-tog til Helsingør, så konvertere man den lille til en stor og giver en bedre balance i systemet.
Ved at flytte Helsingør fra regionaltog til s-tog får du også den fordel at tog der holder på København H og skal mod Østerport/Hellerup ikke skal sendes afsted i en bestemt rækkefølge.
Så jeg er helt bestemt overbevist om at det bliver langt bedre i røret med s-tog til Helsingør, det løser naturligvis ikke alle problemer men nogle gør det. Nørreport bliver forhåbentlig bedre allerede når Metrocityringen åbner da denne flytter skift til Østerport og København H.