Kan S-tog på Kystbanen løse problemet med "røret" (Trafikpolitik)
Der er flere s-togs strækninger der har samme længde som eksempelvis Kystbanen. Og de klarer sig egentlig ret fint.
Desuden synes jeg ikke komforten i litra ET er noget værd at skrive hjem om.
Har prøvet en tur til Göteborg i dem og du når ikke meget længere end Lund før kroppen er træt af de sæder.
For slet ikke at tale om, at de ligger rædsomt i sporene og man derfor mærker alle bevægelserne mange gange mere end i fx et IR4.
Fuldstændig enig i ovenstående.
Men man glemmer 2 ting.
1: Københavns indbyggertal vokser og den trend på verdensplan med at flere og flere flytter til byerne er Danmark også "ramt" af.
2: Der kommer begrænsning af antallet af køretøjer som Hovedstadsområdet kan håndtere. Dels i forhold til klimaet og dels i forhold til mulighederne for deres kørsel (udvidelse af motorveje / gader / p-pladser).
Det taget i betragtning er det absolut realistisk at i 2050 er behovet for persontransport med S-tog lignende løsninger / flere metrolinier og busser er fordoblet.
Her hjælper det næppe meget at "røret" med det nye signalsystem kan klare 40 tog pr time mod nu 30.
Så enten skal der bygges 2 spor mere på strækningen Hovedbanegården og Østerport eller de nuværende 4 spor bliver rene S-togsspor.
En evt HH-forbindelse skal primært være til godstog og derfor udenom Hovedstadsområdet.
Svenskerne vil næppe acceptere at Malmø som Sveriges 3. største byområde bliver forbikørt.
Men interessant tanke at benytte en anden slags S-tog.
Der må være andre større byområder som også har behov for nytænkning på dette område. Så basis for udvikling af et togsæt med stor af-på-stigningskapacitet, hurtig acceleration og behageligere siddekomfort.