Kan S-tog på Kystbanen løse problemet med "røret" (Trafikpolitik)
Kh har stort set altid været en sækbanegård, alt det pjat med at køre igennem op ad Kysten eller fra Kysten og ud på Vestbanen, er noget nymodent fis - men det burde de selvfølgelig have tænkt på, da de designede Kh.
I de "gode gamle dage" hvor der var rigtige internationale tog som fortsatte videre til Sverige & Norge var Hovedbanegården faktisk ganske fornuftig.
Men med nedlæggelsen af godstrafikken via Frihavnen og Helsingør/Helsingborg / åbningen af Øresundsbroen er den i dag en sækbanegård. Man opnår lidt mere kapacitet ved at køre regionaltog og fjerntog videre gennem røret og ud til Østerport.
Men Hovedbanegården kommer aldrig til at blive en rigtig stor banegård på ny med internationale tog.
Primært da vi ikke satser på højere hastigheder end 250 km/h (måske enkelte steder 300 km/h) og internationale tog til og fra Sverige vil komme via Øresundsbroen og her skal man så skifte kørselsretning på Hovedbanegården.
Så det giver ingen mening længere at tro at Hovedbanegården spiller nogen større rolle i andet end Danmarks egen interne jernbanedrift.
Kommer der internationale tog vil de skulle stoppe f.eks. på Ny Ellebjerg station.
Så drop det med regionaltog og fjerntog gennem røret og overlad de 4 spor til det de er bedst til - nemlig S-tog.
Omkring strømforsyning kunne man jo gøre som man ser det med Metroen og mange steder i udlandet have en 3. skinne til strømforsyning. Det ville også løse overgangen fra S-banens nuværende strømforsyning til noget mere udbredt togmateriel i Europa. Faktisk kunne man endda bibeholde muligheden for at køre med regionaltog med lav indstigning (som i S-togene) og betjene det meste af Sjælland med sådanne tog såfremt man synes komforten er for ringe i S-tog.
Egentlig lidt sjovt at man ikke vil have S-tog til f.eks. Roskilde. Dem som stiger på regionaltog i Roskilde i dag oplever i myldrertiden vel altid at ALLE siddepladser forlængst er taget og derfor skal stå op ind til København.