Kan S-tog på Kystbanen løse problemet med "røret" (Trafikpolitik)
Det var jo oprindeligt meningen, at ET skulle køre fra Østerport og ud af Skåne, ikke S-togskørsel.
Nej. Det var jo oprindeligt meningen, at ET skulle køre regionaltog på begge sider, på den danske side til Helsingør og Roskilde. DSB fik hurtigt hugget Roskildegrenen af, og har siden kæmpet fortvivlet for at slå svenskerne tilbage fra Kystbanen, helst til Kastrup eller Malmø (og det kommer senere). Heraf denne hele diskussion om S-tog til Helsingør. Den har intet med trafikale forhold at gøre.
Personligt mener jeg, at fordelene ved s-tog (linje C og H med 10-minuttersdrift) opvejer ulemperne betragteligt.
* Flere tog til alle stationer med deraf kortere ventetid
?? Der er nu ni tog i timen myldretid.
* Hurtigere passagerudveksling og dermed
* Kortere rejsetid
* Bedre integration med resten af Københavns trafik
Og dårligere med den anden side af Øresund.
Ad en HH-forbindelse: Den kan kobles på Lille Nord med et seperat sporanlæg, så der aldrig køres på CBTC. Godstogene bliver ledt ad en ny bane Hillerød - Roskilde/Høje Tåstrup og de nu elektriske Lille Nord-passagertogene kan evt fortsætte til Helsingborg.
Direkte tog Hillerød - Helsingborg og ikke direkte tog København - Helsingborg? Det forslag er så trafikalt absurd at det må have en anden egentlig begrundelse.
Der er ingen ide i at lave en HH-forbindelse uden en ydre godsring.
En HH-forbindelse uden direkte forbindelse til København er en dårligt udnyttet forbindelse.