Undersøgelse af tog på gummihjul (BRT) på Østbanen (Generelt)
Har ikke lige læst alle tråde, men kunne man ikke overveje lettere jernbanemateriel (som er mere skånsomt for banelegemet) end det eksisterende i stedet for BRT. Har lidt en fornemmelse af at BRT slet ikke er så billigt på sigt, som man gerne vil gøre det til.
Så skal man overgå til letbanedrift.
Til jernbanen udvilkede Siemens/Duewag i sin tid RegioSprinteren, hvis passive kollisionssikkerhed modsvarede 600 kN, hvor UICs standardkrav var 1500 kN. Til gengæld forsynede man toget med "nordeuropas kraftigste magnetskinnebremse" og opnåede derved en aktiv kollisionssikkerhed, hvorved toget principielt kunne godkendes. Det anerkendte Deutsche Bahn imidlertid ikke, og toget blev kun anskaffet af Dürener Kreisbahn, Vogtlandbahn og NærumBanen og er ikke siden produceret.
Siden er der kun kommet tog på markedet, der kan anvendes til Vollbahnbetrieb.
Men i øvrigt er BRT "ude på landet" dødfødt af mange årsager og skyldes en uvidende tragikministers pubertetsdrømme, som nu misbruges af en garvet oppositionspolitiker.
M.v.h.
Niels