Undersøgelse af tog på gummihjul (BRT) på Østbanen (Generelt)
Transportministeriet har udsendt en nyhed.
Men der er ikke noget materiale - endnu.
Presse afdelingen har resolveret:
Undersøgelsen af en grøn regional BRT-løsning på Østbanen viser blandt andet, at
• En grøn BRT-løsning kan erstatte togdriften uden større servicemæssige forringelser.
• Anlægsprisen for en BRT-løsning på Østbanen er 804,6-892,4 millioner kroner inklusiv 40 procents korrektionstillæg.
• Der er potentielt store årlige driftsbesparelser ved en BRT i forhold til toget.
• Det vil være muligt at køre BRT-busser med højere frekvens end toget.
• Undersøgelser og etablering af en færdig BRT-løsning på Østbanen forventes at tage cirka seks år; heraf cirka to år til selve anlægsarbejderne.
• Komfort og regularitet på en BRT-løsning er sammenlignelig med tog.
• Rejsetiden vil blive forlænget med et til fem minutter i forhold til den nuværende togbetjening afhængigt af frekvens og hastighed.
• Der er miljøgevinster i forhold CO2-udledning, partikeludledning og støj i forhold til de eksisterende dieseldrevne tog.
• Der er en række forhold omkring anlægs- og driftsforhold, økonomi med videre som - hvis man vil gå videre med projektet - skal undersøges nærmere.
JH