Undersøgelse af tog på gummihjul (BRT) på Østbanen (Generelt)
Har ikke lige læst alle tråde, men kunne man ikke overveje lettere jernbanemateriel (som er mere skånsomt for banelegemet) end det eksisterende i stedet for BRT. Har lidt en fornemmelse af at BRT slet ikke er så billigt på sigt, som man gerne vil gøre det til.
Så skal man overgå til letbanedrift.
Til jernbanen udvilkede Siemens/Duewag i sin tid RegioSprinteren, hvis passive kollisionssikkerhed modsvarede 600 kN, hvor UICs standardkrav var 1500 kN. Til gengæld forsynede man toget med "nordeuropas kraftigste magnetskinnebremse" og opnåede derved en aktiv kollisionssikkerhed, hvorved toget principielt kunne godkendes. Det anerkendte Deutsche Bahn imidlertid ikke, og toget blev kun anskaffet af Dürener Kreisbahn, Vogtlandbahn og NærumBanen og er ikke siden produceret.
Letbanemodellen er vel ok?
Var det endda muligt at køre 100 km/h på de eksisterende skinner?
Risikoen for sammenstød må vel være beskeden på Østbanen?