Undersøgelse af tog på gummihjul (BRT) på Østbanen (Generelt)
Så medmindre statskassen skal spytte mere i region Sjællands kasse er der vist ikke meget at glæde sig over?
Uanset, om der skal findes penge til BRT eller sporfornyelse, er det mange penge, hvilket jo netop er problemet.
Årsagen til miseren har jeg søgt at beskrive her: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=150716 .
Dog har jeg ikke overblik over, hvorledes regionerne har udnyttet de lånemuligheder, der "fulgte med", da staten i sin tid overdrog det økonomiske ansvar for privatbanerne.
Sporudskiftning tvivler jeg på at man får lov til at låne ret meget til.
Der skal vel være "reserver" til at det nye sugehus i Køge gøres færdigt og regionerne lever jo på statens nåde i og med de ikke opkræver skat.
Med udmeldingerne fra Venstre på Borgen er der næppe større chance for at sporudskiftning kan overståes på kort tid.
Kunne et salg af nuværende tog til fordel for en letbaneløsning så betyde at hadtigheden kunne øges til 100 km/h og skinneudskiftning måske udsættes eller ske i langsommere fart?