Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

s-tog på østbanen? (Generelt)

af Frank Poulsen, 29/6 2020, 09:12 (1608 dage siden) @ My1201

Ville der være en anden ende af S-togsnettet der ville give mere mening at forlænge? Jeg tænker Høje Taastrup-Roskilde er lettest, så kommer Farum (helt ny bane, fx til Slangerup), Hillerød (erstatter fx 2 lokalbanelinjer) og Klampenborg (erstatter Kystbanen).


En anden fantasi forlængelse kunne være at føre Frederikssundsbanen over fjorden til Jærgerspris.

Der er ikke brug for at erstatte nogen lokalbaner, for disse er velfungerende i forvejen og i fremtiden kan der nyindkøbes brint eller batteritog til disse.
Det eneste der reelt er interessant er en forlængelse af banen fra Farum til Slangerup.

Herudover er der behov for en ny lokalbane mellem Roskilde, Jyllinge, Ølstykke og Hillerød.
Herved kan man da køre med direkte tog fra Østbanen over Roskilde og Hillerød til Helsingør. Dette kan køres med to Lint togsæt, et fra Rødvig og Fakse Ladeplads. Disse to kan senere deles i Hillerød, hvor de fortsætter til Helsingør ad hver sin bane.


Se det er lige hvad jeg har tænkt i mange år, og det der kunne give mening på mange måder.


Hvilke måder!

Passagererne fra Østbanen skal næppe længere end til Roskilde.

Måske ikke, men måske folk fra Havdrup vil op til Jyllinge, eller Hillerød... Eksempelvis. Og hvis man har de 2 linier, er det en retning der giver god mening at føre igennem. Fordi det er mindre lokaltogslinjer/regionaltogslinjer. Frem for at vende begge linjer i Roskilde.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Nørre Smedeby skærvefabrik A/S
Nørre Smedeby skærvefabrik A/S

Her er historien om aktieselskabet Stenbrud & Skærvefabrik Nørre Smedeby med firmaets aktiviteter i både Smedeby og Fladbjerg. Skærvefabrikken ejede gennem tiden adskillige både damp- og motorlokomotiver i såvel smalsporede som normalsporede udgaver.

Læs mere

Jernbanebøger

Ib Spang Olsens bedste

Ib Spang Olsens bedste. Pris 220 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak