s-tog på østbanen? (Generelt)
Jeg er enig i at S-tog på lokalbanerne nok er utopi. Skal man til at køre 16 vogns S-tog på Østbanen? Skal man til at driftskoble S-tog i Køge?
Når man kommer op på kvartersdrift Hårlev-Køge igen, så er der S-toget som alternativ hvis regionaltoget mod København misses. I den anden retning er der max. 15 minutter hvis regionaltoget fra København er forsinket.
Skal Østbanen laves om til S-tog snakker vi følgende omkostninger i milliardklassen:
-Elektrificering med køreledning (ej nødvendig ved batteri-lokaltog)
-Forlængelse af alle krydsningsspor eller gennemgående dobbeltspor.
-Nye højere og længere perroner på hele strækningen
-Erstatning af alle overkørsler i niveau - også perronovergange (går ikke ud fra at man vil køre førerløst med overkørsler i niveau)
-Flyover i Køge
-Nyt signalsystem (CBTC)Det er ikke at skyde gråspurve med kanoner, det er at skyde fluer med atombomber og alligevel ramme ved siden af.
Ville der være en anden ende af S-togsnettet der ville give mere mening at forlænge? Jeg tænker Høje Taastrup-Roskilde er lettest, så kommer Farum (helt ny bane, fx til Slangerup), Hillerød (erstatter fx 2 lokalbanelinjer) og Klampenborg (erstatter Kystbanen).