s-tog på østbanen? (Generelt)
Men hvis en times rejsetid skal være attraktivt, så skal man være endnu mere fokuseret på at undgå skift.
Ideelt set kørte østbanen selv ud på den nye bane, ligesom tog næstved-køge, men det er næppe kapacitetsmæssigt realistisk de næste mange år. Derfor kunne man se på s-toget, der potentielt kunne tilbyde en uforstyrret tur uden skift kun få minutter langsommere end nettogevinsten ved et skifte.
På meget lang sigt afhænger det af,hvad der ellers bygges. Hvis man for alvor udbyggede kapaciteten for S-tog længere inde, kunne der blive plads til helt nye typers tog, fx direkte til køge n uden stop, men omvendt, hvis man fx ifm en evt kattegatforbindelse laver ændringer, der sender tog til Aarhus tilbage over roskilde, bliver der måske bedre plads på den nuværende nye bane. På den ene eller anden måde burde det bare være østbanens langsigtede mål at komme direkte til københavn.
Men vi kommer jo aldrig ud over, at mange alligevel er nødt til at skifte undervejs på deres pendlertur. De færreste skal alligevel kun til Ny Ellebjerg eller København H. De skal alligevel skifte til et andet S-tog, bus eller metro et sted på strækningen.
Hvis folk skal undgå at skifte, så er det kun muligt i bil, eller også skal der implementeres det RUF-projekt, som blev opfundet for 30 år siden. Men det er et projekt jeg mener er lige så stendødt som S-tog på Østbanen.