s-tog på østbanen? (Generelt)
12 minutter længere rejsetid i dag køge nord- ny ellebjerg med s-tog fremfor ic
Men en times rejsetid er også meget, og når du så lægger et midtvejsskifte ind bliver det helt katastrofalt. Hvis man skulle skifte i odense for at køre kbh-Aarhus ville passagertallene styrtdykke.
Man ville kunne opnå stort set samme rejsetider med s-tog. Måske endda hurtigere, hvis man udvikler s-toget.
Jeg er helt enig i, at hvis man - også andre steder - vil have s-togene længere ud skal komforten i de pågældende tog opjusteres.
Tjo, måske er en times rejsetid meget, men der er da mange pendlere, der bruger længere tid på at pendle dagligt, trods det, at de bor tættere på København end Østsjælland.Og nu er banen der, og når Banedanmark engang er færdige, så vil man kunne spare de 12 minutter som du nævner på turen (formentlig mere) - endda helt uden, at der skal sættes el op på Østbanen. Det vil være muligt om nogle år, modsat S-tog på Østbanen, der vil have meget lange udsigter.
Ud over de andre fordele, der er: Fx at togdriften på Østbanen ikke lægges ned, fordi der er signalfejl ved Hellerup, der er faldet en køreledning ned ved Værløse eller en lastbil er braget ind i broen ved Jægersborg.
Som jeg husker det, så var det snak om, at man skulle kunne komme fra København H til Køge station på en 25-30 minutter. Hvad der vel heller ikke er utænkeligt med 200 km/t fra Køge Nord til Ny Ellebjerg. Og når Østbanen har fået skiftet skinner, så kører de igen til Karise på 20 minutter. Det vil sige en 50-55 minutter fra Karise, til man står på hovedbanen. Inklusiv 5 minutters skift. Det synes jeg faktisk er en ok tid for de 60-65 km, som man på en god dag kan køre på samme tid i bil (dvs nærmest om natten).
Det skal bare laves færdigt...
Men hvis en times rejsetid skal være attraktivt, så skal man være endnu mere fokuseret på at undgå skift.
Ideelt set kørte østbanen selv ud på den nye bane, ligesom tog næstved-køge, men det er næppe kapacitetsmæssigt realistisk de næste mange år. Derfor kunne man se på s-toget, der potentielt kunne tilbyde en uforstyrret tur uden skift kun få minutter langsommere end nettogevinsten ved et skifte.
På meget lang sigt afhænger det af,hvad der ellers bygges. Hvis man for alvor udbyggede kapaciteten for S-tog længere inde, kunne der blive plads til helt nye typers tog, fx direkte til køge n uden stop, men omvendt, hvis man fx ifm en evt kattegatforbindelse laver ændringer, der sender tog til Aarhus tilbage over roskilde, bliver der måske bedre plads på den nuværende nye bane. På den ene eller anden måde burde det bare være østbanens langsigtede mål at komme direkte til københavn.