Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

s-tog på østbanen? (Generelt)

af ThomasTT, 26/6 2020, 13:21 (1611 dage siden) @ mikedk2100

Jeg sætter det netop som en forudsætning, at der skal være mere komfortable forhold. Det har heller ikke noget med skinnerne at gøre. De skal fikses uanset hvad. Et "midtvejsskifte" ved køge N vil dog være voldsomt dræbende for pendlere, og blive fravalgt hvis tidsbesprelsen er næsten ingenting. Så vil det være mere logisk at køre i bil til Køge nord.

Lokalbaner er nødt til at forholde sig til en fremtid, hvor det handler om adgangen til de større byer, ikke prisen på en bil


Er de 12 minutter længere til Ny Ellebjerg i forhold til, hvad det tager nu?

Hvis Østbanen får fikset skinnerne til 2022, så hastigheden igen kan komme op på 100 km/t, så vil man, når Banedanmark engang får åbnet mellem Køge og Køge Nord, kunne komme fra fx. Karise til København på under 1 time med et enkelt skift i Køge.

Endda i tog, der er S-toget overlegent i komfort.

12 minutter længere rejsetid i dag køge nord- ny ellebjerg med s-tog fremfor ic

Men en times rejsetid er også meget, og når du så lægger et midtvejsskifte ind bliver det helt katastrofalt. Hvis man skulle skifte i odense for at køre kbh-Aarhus ville passagertallene styrtdykke.

Man ville kunne opnå stort set samme rejsetider med s-tog. Måske endda hurtigere, hvis man udvikler s-toget.

Jeg er helt enig i, at hvis man - også andre steder - vil have s-togene længere ud skal komforten i de pågældende tog opjusteres.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Broer og baner til Frederikssund

Broer og baner til Frederikssund. Pris 340 kr.

Læs mere
Svenska-lok
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak