Ringsted-Odense (Trafikpolitik)
Jo, der er skattekroner i femern. Simpelt sagt værdien af risikoen af statsgarantien.
Nej der er ikke skattekroner i Femern. Staten garanterer for lånene. Falder den garanti væk, fordi projektet ikke gennemføres, kan du ikke "kapitalisere" garantien og bruge den til dit 2-3-4- mia. kr. projekt.
Ja odense - herning er nævnt i diverse politiske aftaler som fremtidig udbygning af tmemodellen.
Du bliver nødt til at dokumentere. At noget er "nævnt", er ret uforbindende.
Det er byerne vest for ringsted, og jo der er væsentlige kapacitetsproblemer. Timemodellen er kun lige akkurat mulig, og dsb mener endda den er bundet for stramt op til en ordentlig betjening af vestsjælland. Og det er allerede nu, altså inden de flere hurtige tog man vil have igennem på sigt.
Du bliver nødt til at dokumentere, at der er kapacitetsproblemer mellem Ringsted og Odense i Timemodellen. Har du nærlæst køreplanerne i Timemodellen?
Mig bekendt kan eksisterende baner ikke opgraderes ud over 200 km/t.
Hvor har du det fra? I Timemodellen er 250 km/t forudsat på de nye strækninger, men det betyder ikke, at det ikke vil være billigere at opgradere Nyborg-Odense til 250 km/t end at bygge en helt ny strækning. HVIS man absolut vil til at pille ved strækningen Nyborg-Odense.
Og jo der er et "nyborg"-problem (som selvfølgelig ikke kun er nyborg). Det er ikke muligt at udvikle flere lyntog og samtidig betjene så mange og væsentlige byer ordentligt.
Nej. Du bliver nødt til at vise, hvor i Timemodellen det nævnte problem er.
De langsigtede planer er hvad der er udtrykt i diverse politiske aftaler.
Det bliver du nødt til at dokumentere.
Dit snak om tog udenom odense til slagelse virker som noget bevidst misforståelse, det næppe giver mening at søge at svare på
Du vil bygge en ny bane fra Nyborg til et punkt vest for Odense. Du siger, at det vil give en tidsgevinst på et par minutter. De to minutter vil du bruge på at lade superlyntogene standse i Slagelse. I Timemodellen kører superlyntogene København-Odense-Aarhus. Hvis de skal køre uden om Odense og hvis de skal standse i Slagelse, kan jeg kun få det til, at det kører København-Slagelse-Aarhus. Ellers må du forklare dig.
Det er to forskellige scenarier, du blander sammen. Et direkte tog uden stop i odense er en mulighed, derpotentielt kunne medvirke til at spare fx hovedgaard-banen til tre milliarder. Stop i slagelse var en anden mulighed for at skabe mere ensartet drift vest for ringsted og dermed højere kapacitet. Det er her togene er mest overfyldte allerede i dag og med timeplanen lægges der nærmest op til færre tog.
Mig bekendt er det konsekvent sådan overalt, også resten af verden, at eksisterende baner kun opgraderes till 200 km/t. Det er der nok en grund til. Logisk sikkert, at det er for dyrt ift bare bygge nyt. Men i øvrigt vil det stadig intet løse. Regionaltog kører jo ikke 250 km/t. Forskellen ift lyntog ville bare blive endnu større og dermed mindske kapaciteten.
Nej jeg er ikke nødt til at dokumntere diverse ting. Du hehøver skam ikke tro på det.