Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ringsted-Odense (Trafikpolitik)

af ThomasTT, 12/11 2015, 06:38 (3298 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hvem siger at der ikke er økonomi i at køre København - Aarhus uden stop i Odense? DSBs analyser viser at strækningen og ja med stop i Odense, giver overskud. men er der regnet på uden stop?

DSB har i flere omgange forsøgt sig med direkte tog Aarhus-Høje Taastrup-København uden stop i Odense; men er hver gang gået tilbage til at stoppe i Odense. Jeg kender ikke begrundelsen herfor (køreplansteknik eller økonomi).

Fra min tid i DSB husker jeg et par udmærkede forbindelser i K97: Aarhus afgang 15.38, København ankomst 18.21 (Lyn 150) og Aarhus afgang 17.36, København ankomst 20.28 (Lyn 162). De var især fine, når man næste morgen skulle til møde i København; man kunne nå en (lang) dag på kontoret, tage toget til København og komme nogenlunde tidligt i seng.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Men på sin vis er det, at man har forsøgt sig et argument til fordel for tog uden stop i odense. Hvis det er realistisk nok til at forsøge på nuværende tidspunkt er det tænkeligt realistisk at gennemføre om ti-femten år, hvor passager-antallet forventes fordoblet.

Det kan også blive en spareøvelse ift timeplanen. Det nedsætter kravet til rejsetiden med opholdstiden i odense.

låst
2221 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak